účast na konferenci je ZDARMA, přihlašujte se nejpozději do 4.11. ZDE
Kontaktní osoba: Hana Kulichová, hana.kulichova@ekologickavychova.cz
PROGRAM:
1) Zahájení a uvítací slovo
Jakub Vebr, Hana Kulichová, SEVER Horní Maršov
2) Spolupráce školy a místní samosprávy při podpoře místně zakotveného učení ve škole a komunitě
Ing. Dagmar Kozlová, Ph.D., ZŠ a Montessori MŠ Prachatice
Ing. arch. Jakub Nepustil, místostarosta Prachatic
Spolupráce s komunitou a zástupci samosprávy je důležitou součástí MZU. Jak se tento vztah nastavoval v Prachaticích? Co může obec nabídnout a jak si o to škola může říct?
3) Spolupráce paměťových institucí a školy v rámci vzdělávacích projektů
Mgr. Kristýna Pinkrová, Historická komise Asociace muzeí a galeríí, spolek Chodsko žije!
místopředsedkyně Historické komise Asociace muzeí a galerií, členka neziskové organizace Chodsko žije!, členka výboru SIMID (Sdružení pro interpretaci místního dědictví)
Jak propojuji učitele, muzea či jiné typy paměťových a vzdělávacích institucí při výuce postavené na místně zakotveném učení? Základem je otevřená komunikace, kdy všechny strany ví, jaké jsou jejich požadavky, představy a možnosti. Dále je nezbytná chuť spolupracovat a otevřenost něčemu novému. Na příkladu vzniku programů, projektových dnů, pracovních listů, školních výletů ukážu, co všechno je možné, když se spolupráce podaří, a to v pohraničí i přeshraničí.
4) Kde se může potkat MAP a MZU?
Mgr. Iva Štrojsová, odborná konzultantka pro oblast vzdělávání MAP IV Mnichovohradišťsko
Místní akční plán pro rozvoj vzdělávání může sehrát roli významného aktéra pro šíření myšlenek místně zakotveného učení. Jak je možné se této role zhostit ukazuje příklad z MAP Mnichovohradišťsko.
5) Nezisková organizace jako upevňovatel pocitu sounáležitosti k regionu a propojovatel místních iniciativ
RNDr. Pavel Klimeš, Paměť Krkonoš, z.ú., Horní Maršov
1) Příklady z praxe ZŠ a Montessori MŠ v Prachaticích
Ing. Dagmar Kozlová, Ph.D., učitelka a zástupkyně ředitelky pro Montessori vzdělávání ZŠ a Montessori MŠ Prachatice
Jak velké kroky je potřeba udělat od mozaiky ke kanálu? V dílně budou představeny projekty, které realizovali žáci základní školy. Na konkrétních příkladech činnosti žáků pro město bude představeno, jak se vyvíjela spolupráce mezi školou a místní samosprávou. Jak se povedlo, že „město“ je žákům partnerem a naslouchá, komunikuje a pomáhá spolurealizovat?
2) Příběh Koziny a Lomikara 5.0
Mgr. Kristýna Pinkrová, Historická komise Asociace muzeí a galeríí, spolek Chodsko žije!
místopředsedkyně Historické komise Asociace muzeí a galerií, členka neziskové organizace Chodsko žije!, členka výboru SIMID (Sdružení pro interpretaci místního dědictví)
Příběh o Kozinovi a Lomikarovi možná znáte. Proč by ale měl dnes zajímat mladé nebo naše sousedy v Bavorsku? V dílně představím metodu, která mi slouží k tvorbě vzdělávacích programů s učiteli. Spočívá v pěti krocích, které nás provedou tvorbou od první myšlenky až po hotový program. Společně si vyzkoušíme projít celým procesem (interpretační plán, sdělení, tabulka univerzálií a fenoménů, hotový program, evaluace) na modelu příběhu Koziny a Lomikara.
3) Mapování místa (proběhne venku – v obci, fyzicky nenáročné, ale vezměte si přiměřené vybavení do podzimního počasí)
Jakub Vebr, Ing. Eliška Hájková, lektoři a metodici vzdělávání dětí a dospělých, úsek místně zakotveného učení a programu Škola pro udržitelný život SEVER, Horní Maršov
Rádi byste u svých žáků podpořili vztah k místu? Vyzkoušejte si mapování místa a tvorbu netradičních map. Od tzv. pocitové mapy až po mapování místa z hlediska udržitelnosti. Výstupem budou mapy, které mohou posloužit jako užitečný zdroj informací pro vytvoření vize místa. Doplněno metodickými doporučeními a praktickými zkušenosti s realizací této aktivity s žáky ZŠ.