Vzdělávací cyklus regionální a místní produkce vytvořili partneři z Maďarska. Cyklus je určen především drobným místním výrobcům, nebo lidem, kteří plánují takovouto činnost v budoucnu začít provozovat. Proto se v jeho rámci účastníci zabývali do jisté míry také teoretickým pozadím a legislativou. Tyto záležitosti jsou velmi specifické, proto bylo nutné je pro Českou Republiku samozřejmě upravit. Kromě obecných informací jsme se zabývali otázkou proč vůbec je důležité podporovat místní výrobky a výrobce např. jaký je rozdíl když nakoupím v supermarketu nebo od výrobce. Celý jeden seminář jsme věnovali regionálním synergiím, kde nám lektor Jiří Zíka velmi zajímavě vysvětlil, jak mohou tyto synergie fungovat a co přinesou všem zúčastněným.
Kateřina Čadilová, koordinátorka asociace regionálních značek nás seznámila se systémem regionálního značení v ČR a představila kritéria, která musí zájemci o tuto značku splnit. Více info o systému najdete na www.arz.cz
Součástí cyklu byla také diskuse s exkurzí do firmy Drajfůd (http://www.drajfud.cz/) z Horního Maršova. Zakladatelky této firmy byly také účastnicemi celého vzdělávacího cyklu. Dozvěděli jsme se jak vůbec nápad založit firmu na výrobu sušeného jídla vznikl a jak nelehké je rozjíždět vlastní podnikání. Velkou odezvu zaznamenalo také setkání s majiteli firmy Jordis (https://jordis.cz/) v Hradci Králové. Ruční výrobce čokolády mají už svůj rozjezd za sebou a momentálně se jejich firma velmi slibně rozvíjí. Jejich filosofie a vize byla pro ostatní účastníky velmi inspirativní.
Mimoto byly náplní seminářů také informace jak správně svůj produkt propagovat, kde ho nabízet, které produkty vůbec vytvářet atd. Odborné znalosti lektorů i osobní zkušenosti byly pro všechny velkým přínosem.
A kdo se vzdělávacího cyklu účastnil? Opět jsme měli širokou škálu účastníků – hlavní část byli samotní výrobci (sušených jídel, marmelád, drobní zemědělci), nechyběli pracovníci infocenter, neziskových organizací, majitelka restaurace, majitel cateringové firmy a další.
Cyklus jsme zakončili v říjnu 2017 exkurzí do Maďarska. Program byl podobný jako s první skupinou, jen některé hůře hodnocené části programu byly nahrazeny. Navštívili jsme tak např. výrobce ovocných šťáv, kteří svou celou produkci prodají přímo u jejich sadu, který sídlí na cyklostezce, permakulturní zahradu, nebo regionální trhy, kde mohou prodávat pouze výrobci a producenti zboží z okolí do 60 km. Účastníci se v mnohém inspirovali pro svou další práci a hlavně navázali v rámci vzdělávání velmi užitečné kontakty, které už dokázali hojně využít. Někteří producenti začali například dodávat do infocentra, nebo se navzájem propagují na svých webových stránkách.