Domů | Mapa stránek

english deutsch polski

Programová nabídka pracoviště SEVER – škola

  • POBYTOVÉ EKOLOGICKÉ VÝUKOVÉ PROGRAMY pro žáky MŠ, ZŠ a SŠ

            KOMPLETNÍ NABÍDKA PO ROZKLIKU ZDE

  • NABÍDKA AKREDITOVANÉHO VZDĚLÁVÁNÍ (DVPP) a KONZULTACÍ

pro pedagogy MŠ/ZŠ/SŠ a školských zařízení a další pracovníky ve vzdělávání včetně nabídky zařaditelné do ŠABLON

 

Semináře a kurzy

Nabízíme akreditované vzdělávání pro skupiny pedagogů a provozních pracovníků MŠ, ZŠ, SŠ, školských zařízení, včetně pedagogických týmů jedné školy.

Semináře a kurzy pro skupiny připravíme po vzájemné dohodě ve zvoleném termínu a místě buď na pracovišti SEVER v Horním Maršově v Krkonoších (možnost vícedenních akcí s kompletním zajištěním ubytováni a stravování) či na vámi navrženém místě (např. ve vaší škole). Můžeme je též uskutečnit jako dílnu na vámi pořádané akci, konferenci apod. Kromě uvedených témat lze po dohodě pro skupiny více učitelů připravit i další semináře „na klič“ (např. k tématům interpretace místního přírodního a kulturního dědictví, klimatické změny apod.).

Nabídku seminářů vypisovaných na konkrétní termín, na které se mohou hlásit jednotliví zájemci z různých škol, sledujte na našich webových stránkách.

Máte-li zájem objednat si pro skupinu učitelů nabízené semináře, kontaktujte: SEVER Horní Maršov, Horská 175, 542 26 Horní Maršov, sever-hm@ekologickavychova.cz

Semináře jsou určeny pro  učitele 1. stupně ZŠ, učitele 2. stupně ZŠ (všechny předměty), učitele gymnázií (všechny předměty), učitele SOŠ a SOU (všechny předměty), učitele speciálních škol (všechny předměty), ředitele škol a školských zařízení, vychovatele školských zařízení, učitele MŠ.

 

JEDNODENNÍ SEMINÁŘE MÍSTNĚ ZAKOTVENÉHO UČENÍ (MZU)

 

1. Učení o místě, v místě i pro místo, kde žijeme - úvodní seminář MZU

Vhodné pro učitele všech stupňů škol a další vzdělavatele. Rozsah 8 vyučovacích hodin.

Seminář přiblíží účastníkům, co je MZU a jaký je jeho přínos pro žáky i dospělé. Cílem je motivovat účastníky k tomu, aby měli chuť se MZU zabývat dále. Praktické vyzkoušení několika jednoduchých aktivit, kterými lze začít „objevovat místo“. Seminář v interaktivní formě zahrne:

• představení konceptu a přínosů projektu MZU;

• drobné a praktické aktivity pro začátek práce s MZU.

 

2. Jak vzdělávat o KLIMATICKÉ ZMĚNĚ skrze místo, kde žijeme I.

Vhodné pro učitele žáků 2. stupně ZŠ a SŠ a další vzdělavatele. Rozsah 4-5 vyučovacích hodin.

Jaké principy, přístupy a témata jsou klíčová pro smysluplné vzdělávání o klimatické změně?

Jak můžeme žákům pomoci problému porozumět v souvislostech a zároveň navrhovat jeho řešení?

Seminář nabízí představení klíčových principů a témat pro klimatické vzdělávání. Sehrávka simulační hry o dopadech a možnostech řešení klimatické změny na úrovni českých obcí a debata, jak ji lze využít ve výuce. Seznámení s možností jednoduché analýzy a mapování klimatických dopadů a opatření v místě.

 

3. Jak vzdělávat o KLIMATICKÉ ZMĚNĚ skrze místo, kde žijeme II.

Vhodné pro učitele žáků 2. stupně ZŠ a SŠ a další vzdělavatele.  Rozsah 4 –5 vyučovacích hodin.

Jak pracovat s tématem klimatické změny v kontextu konkrétní obce? S využitím odborných postupů, a přesto jednoduše, mohou žáci ve výuce zjistit, jak klimatická změna dopadá na jejich obec. Jaká opatření již v obci existují a jaká další by byla potřebná? Vyzkoušení jedinečného grafického nástroje Klima mapa, který propojuje místní témata a souvislosti ke zjištění klimatického stavu obce. Na základě zjištěných výsledků lze provést hlubší, odbornou a zároveň velmi jednoduchou analýzu nejohroženějších míst v obci. Tyto nástroje představí žákům téma klimatické změny na jejich konkrétní obci a zároveň je povede k námětům, jak prakticky přispět k řešení problémů (např. skrze žákovský miniprojekt).

Akreditované osvědčení získá účastník, pokud absolvuje oba semináře č. 2 a 3. 

 

TEMATICKÉ SEMINÁŘE 

Výchova k udržitelnému způsobu života v jednotlivých předmětech ZŠ a SŠ a v mateřské škole

Dle vašeho přání připravíme seminář v rozsahu 8 a více vyučovacích hodin k vybraným tématům.

Témata:

  • Mezilidské vztahy, psychologické a sociologické aspekty trvale udržitelného způsobu života (týmová spolupráce)
  • Poznávání místního prostředí, rozmanitost a krása přírody
  • Přírodní hodnoty místa a ČR, nejzávažnější ekologické problémy (terénní práce)
  • Postavení člověka v přírodě (ekologická etika, vztah ke zvířatům)
  • Vývoj vztahu člověka a přírody (historické proměny krajiny, praktické dovednosti předchozích generací)
  • Globální souvislosti a problémy
  • Souvislosti ekonomického rozvoje a ochrany životního prostředí, udržitelný rozvoj
  • Člověk jako občan, spotřebitel a výrobce, možnosti zapojení do ochrany prostředí, praktické dovednosti při péči o přírodu a životní prostředí
  • Člověk a svět práce, Člověk a jeho svět
  • Tvorba tematického celku, zaměřeného na environmentální výchovu v MŠ
  • Ekologická výchova v ročních obdobích (MŠ a 1.st. ZŠ)

  

Úvod do ekologické výchovy

(ekologické minimum pro pedagogické pracovníky)

8 vyučovacích hodin

Seminář je zaměřen na průřezové téma Environmentální výchova.

Zavádí a osvětluje pojem „trvalé udržitelnosti“ a dále integruje poznatky týkající se problematiky životního prostředí již dříve získané v jednotlivých předmětech. Zahrnuje stručné seznámení s metodikou a s organizaci EVVO ve škole, praktické ukázky aktivit, pomůcek a literatury, příklady z praxe jiných škol. Inspirace pro zpestření výuky různých předmětů, pro mimoškolní výchovu a aktivity vhodné pro předcházení sociálně patologických jevů u dětí a mládeže.

 

Školní plán ekologické výchovy (EVVO) a průřezové téma environmentální výchova / člověk a životní prostředí ve školním vzdělávacím programu

8 vyučovacích hodin

Seminář pomůže školám připravit a realizovat školní plán EVVO dle metodického pokynu MŠMT. Je rovněž zaměřen na to, jak pracovat s průřezovým tématem environmentální výchovy v ŠVP, jak problematiku životního prostředí začlenit do předmětů a mezipředmětových vztahů a do provozu školy. Zahrnuje praktické ukázky aktivit a zkušenosti se školními plány EVVO ze ZŠ a SŠ.

 

Environmentální výchova pro vedoucí pracovníky škol a školských zařízení

8 vyučovacích hodin

Seminář zahrnuje témata: přehled základních dokumentů k EVVO, role koordinátorů EVVO a ostatních pedagogických pracovníků, začleněni průřezového tématu environmentální výchova do ŠVP a tvorba školních plánů EVVO, příklad konkrétního školního programu EVVO, klíčové kompetence, které by žáci měli získat prostřednictvím EVVO (specifické a obecné), výchovně vzdělávací cíle EVVO, návaznost na průřezové téma Environmentální výchova a jeho okruhy, význam a příklady péče o prostředí školy včetně školního pozemku a ekologizace provozu školy, možnosti spolupráce a podpory škol v rámci EVVO.

 

Seminář „Škola pro udržitelný život“

8 vyučovacích hodin

Chcete, aby se vaše škola stala členem sítě „Škola pro udržitelný život“ a získala takové výhody jako např. možnost žádat o finanční podporu na své projekty ve vyhlašovaných výzvách v rámci programu, pomoc s facilitací při setkáních a komunitních plánováních, konzultační a metodickou podporu? Pro zapojení do sítě je potřebné absolvovat úvodní seminář, na kterém se dozvíte a vyzkoušíte si:

  • jak pracovat s metodikou programu
  • co je místně zakotvené učení, jak ve výuce pracovat s pojmem „udržitelný rozvoj“
  • jak vzdělávat žáky prostřednictvím mapování problémů a potřeb obce
  • jak vzdělávat žaky prostřednictvím plánování a realizace praktických místních projektů
  • jak zapojit do spolupráce i další partnery v obci
  • jak se stát členy sítě programu Škola pro udržitelný život.

Určeno pro pedagogy 1. a 2. stupně ZŠ a SŠ. Informace o seminářích v rámci programu “Škola pro udržitelný život” budou aktualizovány na webu programu www. skolaprozivot.cz.

 

Čtenářská gramotnost v rámci různých předmětů a průřezových témat

Dle vašich požadavků připravíme seminář v rozsahu 4, 16 nebo 32 hodin.

Semináře jsou zaměřeny na rozvoj a využívání čtenářské gramotnosti v rámci různých předmětů a průřezových témat a jsou vhodné pro učitele různých aprobací.

 

Biomimikry ve vzdělávání – Jak se člověk může inspirovat přírodou

8 vyučovacích hodin

Biomimikry je vědní obor, který zkoumá zajímavá konstrukční řešení v přírodě u živých organismů a snaží se je napodobit a využít k vývoji nových vynálezů a technických řešení. Seminář vás seznámí s konceptem Biomimikry (nebo též biomimetika) – vysvětlení pojmu, principy a příklady vynálezů inspirovaných přírodou.

Praktická část zahrne aktivity vhodné k zařazení této problematiky do školní výuky – program dokonalé vzory, praktické vyzkoušení kompletní výukové lekce, diskuse s účastníky nad možným zařazením do výuky a případnými adaptacemi. Představení dalších výukových modulů k různým tématům: Kooperativní řešení problémů a inteligentní design, adaptace na klimatickou změnu, biologická ochrana rostlin, zdraví z přírody, obaly. Získáte znalosti v rámci mezipředmětové výuky STEAM (science, technology, engeneering, art, mathematics).

 

POBYTOVÉ (VÍCEDENNÍ) AKCE PRO PEDAGOGY A DALŠÍ VZDĚLVATELE

Nabízíme vám tyto akreditované kurzy DVPP v pobytové formě v našem středisku (lze též rozdělit na cyklus kratších celků):

Kurz Člověka a prostředí

16 h (ve 2 dnech)

Kurz je zaměřen na začlenění problematiky trvale  udržitelného způsobu života do učebních plánů základních škol a středních škol, a to  jednak v rámci různých předmětů, jednak formou zvláštního  učebního celku v kontextu s naplňováním PT Environmentální výchova (pro ZŠ a nižší ročníky gymnázií) a PT Člověk a životní prostředí pro SOŠ.

Storytelling v environmentální výchově – Jak vychovávat příběhem

16h (ve 2 dnech)

Kurz je zaměřen na používání storytellingové metody k environmentálnímu vzdělávání. Účastníci se dozví, co je storytelling a k čemu je vhodný, jak připravit svůj příběh na vyprávění a osovjí si základní vypravěčské dovednosti.

Facilitace v environmentální výchově

16 h (ve 2 dnech)

Pedagogové se naučí facilitovat jednoduchý skupinový proces. Účastník se seznámí se základními facilitační metodami a technikami, získají zkušenost s rolemi při facilitačním procesu a tím, jak a k čemu uplatnit facilitaci ve škole a environmentálním vzdělávání.

Čtenářská gramotnost v rámci různých předmětů a průřezových témat

16h (ve 2 dnech)

Seminář je zaměřen na rozvoj a využívání čtenářské gramotnosti v rámci různých předmětů a průřezových témat s důrazem na environmetální výchovu a je vhodný pro učitele různých aprobací.

Čtenářská gramotnost  v rámci různých předmětů a průřezových témat

32h (ve 4 dnech)

Rozšířený seminář je zaměřen na rozvoj a využívání čtenářské gramotnosti v rámci různých předmětů a průřezových témat s důrazem na environmetální výchovu a je vhodný pro učitele různých aprobací.

Školní koordinátor Vzdělávání pro udržitelný rozvoj

112h (v několika vícedenních blocích dle domluvy)

Účastník pochopí, jak učit o udržitelném rozvoji a jeho principech a indikátorech, a bude schopen kvalitně předat a uchopit ve výuce téma udržitelného rozvoje, které prolíná více předměty, a to nejen obsahově, ale i metodicky, s využitím moderních vyučovacích metod  a vhodných metodických pomůcek. Účastník dokáže zapracovat tématiku udržitelného rozvoje  a globálního rozvojového vzdělávání do strategických dokumentů školy s využitím státních materiálů a dokumentů k této problematice.

Kurz pro lektory středisek ekologické výchovy v návaznosti na kvalifikaci NSK Pracovník ekologické výchovy

V přípravě, bližší informace již brzy.

Další kurzy pro vás připravíme dle vaší poptávky „na klíč“.

 

Nákupní košík

Váš nákupní košík je prázdný.
Navštivte náš e-shop!

České hory